Παρασκευή 19 Ιουλίου 2013

Ο Μίκης Θεοδωράκης, καταπέλτης εναντίον της κυβέρνησης, συντρόφων του, της Χ.Α. και του Λούκου

«Ποταμός» ήταν ο Μίκης Θεοδωράκης στη χθεσινή συνέντευξη Τύπου που δόθηκε στο Ιδρυμα «Μιχάλης Κακογιάννης» για την ταινία τού Αστέρη Κούτουλα «Ανακυκλώνοντας τη Μήδεια», που βασίζεται στη μουσική του και κάνει σήμερα την πρεμιέρα της στο «Τριανόν». 




  Υπήρξε καταπέλτης για τους κυβερνώντες, το ΔΝΤ, τη Χ.Α., ακόμη και για τους αριστερούς συντρόφους του, «που τελικά βρέθηκαν στη Βουλή», όπως είπε δηκτικά. «Ξεχνώντας» βέβαια ότι για ένα φεγγάρι υπήρξε και ο ίδιος υπουργός Ανευ Χαρτοφυλακίου. Και μάλιστα με τη Ν.Δ... Ώς και στον Γιώργο Λούκο επιτέθηκε, θεωρώντας ότι τον έχει αποκλείσει από το Ελληνικό Φεστιβάλ. Κι ας είναι προβεβλημένος όσο κανένας άλλος Ελληνας καλλιτέχνης...
Κεφάτος και λαλίστατος, παρά το αναπηρικό του καροτσάκι, δεν παρέλειψε να φλερτάρει με τη δεκαεξάχρονη ξανθιά καλλονή Μπέλα Ελμαν, τη νεαρή Γερμανίδα πρωταγωνίστρια της ταινίας, που καθόταν στα δεξιά του («Βέβαια, έχουμε μια μικρή διαφορά ηλικίας», είπε γελώντας), αλλά και να θυμηθεί μερικές ρομαντικές στιγμές που μοιράστηκε στα νιάτα του με τη σύζυγό του Μυρτώ (η οποία, όπως μας είπε, χθες ήταν στο νοσοκομείο, αλλά δεν υπάρχει ανησυχία). Τότε που πάμφτωχοι έτρωγαν «υποβρύχιο» και κατέφευγαν, όπως όλα τα ζευγαράκια της εποχής, στα πευκάκια του Φιλοπάππου.


Η 16χρονη Γερμανίδα Μπέλα Ελμαν ενσαρκώνει τα αμέριμνα νιάτα της Γερμανίας
Η 16χρονη Γερμανίδα Μπέλα Ελμαν ενσαρκώνει τα αμέριμνα νιάτα της Γερμανίας 


Η ταινία του Α. Κούτουλα, ο οποίος ζει μόνιμα στο Βερολίνο, είναι ένα ενδιαφέρον κινηματογραφικό υβρίδιο με αφετηρία τη μουσική του Θεοδωράκη από την όπερα «Μήδεια» αλλά και το ομώνυμο μπαλέτο του Ρενάτο Τζανέλα με προεξάρχουσα τη χορεύτρια Μαρία Κουσουνή. Ο Κούτουλας, με ξεκάθαρες αναφορές στην Ελλάδα της κρίσης, έχει ενσωματώσει στην ταινία του σκηνές από διαδηλώσεις, εξεγερμένα νιάτα, κουκουλοφόρους και συγκρούσεις με τα ΜΑΤ, ενώ ανάμεσα στο πλήθος διακρίνεται και ο Μίκης με αντιασφυξιογόνο μάσκα.
Η ταινία και ο μύθος της Μήδειας, που παραπέμπει στην ελληνική πραγματικότητα την οποία βιώνουμε σήμερα (η Ελλάδα που σκοτώνει τα παιδιά της;), στάθηκαν αφορμή ώστε ο Θεοδωράκης να κάνει ένα σωρό σχόλια.




Η Μαρία Κασουνή, τραγική «Μήδεια» του Αστέρη Κούτουλα
Η Μαρία Κασουνή, τραγική «Μήδεια» του Αστέρη Κούτουλα ΓΙΑ ΤΗ «ΜΗΔΕΙΑ»

«Το '80 αποφάσισα να ασχοληθώ με τη "Μήδεια". Η πρώτη γραφή είχε διάρκεια 5 ώρες και ύστερα μειώθηκε στις 3 ώρες. Είχα γράψει συμφωνικά έργα και ορατόρια, αλλά με το δράμα ασχολούμουν πρώτη φορά. Επρεπε να μπω στο πετσί της πρωταγωνίστριας. Πώς φτάνει μια γυναίκα στο σημείο να σκοτώσει τα παιδιά της; Γρήγορα συνειδητοποίησα ότι η Μήδεια είναι το θύμα και όχι ο θύτης. Και ότι δεν είναι η Μήδεια η βάρβαρη. Οι Ελληνες φέρονται σαν βάρβαροι. Και ο Ευριπίδης έχει κατηγορήσει τους Ελληνες για βάρβαρη συμπεριφορά απέναντι στους Τρώες. Ο Ιάσονας την κερατώνει, αλλά της λέει ότι είναι μεγάλη τιμή που αυτή, μια βάρβαρη, ζει στην Ελλάδα. Της προσφέρει μάλιστα χρήματα. Κι αυτή θέλει να δώσει στον Ιάσονα τον απόλυτο πόνο... Το ίδιο συμβαίνει με την Ελλάδα. Μας θεωρούν βάρβαρους και μας δολοφονούν».
ΕΓΩ, Ο ΤΡΟΜΟΚΡΑΤΗΣ
«Μέσα στο φιλμ αυτό θα με ακούσετε να λέω τρεις φορές τη λέξη "τρομοκράτης". Με έχουν πει "τρομοκράτη". Εγώ όμως τρομοκρατούσα τους τρομοκράτες. Η χούντα μάς έλεγε "τρομοκράτες", στον εμφύλιο οι φασίστες Ελληνες μας καταδίκαζαν σε θάνατο. Στην Κατοχή και στον Εμφύλιο ήμουν πράγματι ένοπλος. Η χούντα με παρέπεμψε δις εις θάνατον γιατί ήμουν εναντίον τους, δηλαδή εναντίον των τρομοκρατών. Σήμερα είμαι με το καροτσάκι, αλλά έχω αυτό (δείχνει την καρδιά του)».
ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΞΕΓΕΡΜΕΝΟΥΣ
«Είναι αποτρόπαιο μια μητέρα να σκοτώνει τα παιδιά της. Αλλά βλέπετε τον σπαραγμό της Ελλάδας. Τα παιδιά αυτά είναι θύματα της αστυνομικής βίας. Οπως αυτός ο νεαρός με την κουκούλα που κλαίει. Κι εγώ, που ως συνθέτης θα 'πρεπε να είμαι σε μια αίθουσα και να ακούω μουσική, βρίσκομαι με μια μάσκα μπροστά στα ΜΑΤ που χτυπάνε με γκλοπ, δακρυγόνα, χημικά. Τα ΜΑΤ μάς αντιμετωπίζουν σαν να είμαστε εμείς οι εχθροί. Μια κοπελίτσα δίπλα μου έμεινε τρεις μήνες στο νοσοκομείο απ' αυτά τα χημικά, που απαγορεύονται στην Ευρώπη. Τα παιδιά αυτά εκπροσωπούν το 60% των νέων που μένουν άνεργοι. Πληρώνουμε τις σπουδές των παιδιών μας κι αυτά καταλήγουν σερβιτόροι -κι αν τα καταφέρουν-, με τόσα διπλώματα. Κι έρχονται οι Γερμανοί και τα παίρνουν έτοιμα!».
ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΘΝΙΚΗ ΑΝΕΞΑΡΤΗΣΙΑ
«Δεν είμαστε ανεξάρτητοι. Εχουμε δική μας άμυνα; Δική μας οικονομία; Δεν μπορούμε να είμαστε προτεκτοράτο. Αλλα η Ελλάδα είναι έρμαιο μιας κλίκας. Παπακωνσταντίνου, Τσοχατζόπουλος. Εξω ακούνε Ελλάδα και ξινίζουν τα μούτρα τους. Εχουμε τόσο συκοφαντηθεί, όταν έλεγε ο Γιωργάκης και ο Παπακωνσταντίνου ότι είμαστε τεμπέληδες. Πρέπει να απελευθερωθούμε. Ο Ελληνας δεν είναι βλαξ για να φτιάχνει ο κάθε Τσοχατζόπουλος σπίτια και να παίρνουν οι βουλευτές τόσα λεφτά, ενώ ο κόσμος ζει με 400 ευρώ. Για να κάνουν τι; Για να κάθονται στο τρένο που λέγεται "Βουλή" και που οι ράγες του είναι στρωμένες από την τρόικα. Ο ΣΥΡΙΖΑ σε αυτό το τρένο πέρασε στο δεύτερο βαγόνι - ίσως και να γίνει μηχανοδηγός. Η λύση όμως είναι να αλλάξεις ράγες και να πας εκεί που σε συμφέρει. Με τους συντρόφους μου, με τον Γλέζο, θέλαμε να κάνουμε ένα νέο ΕΑΜ, αλλά οι σύντροφοί μου μπήκαν στη Βουλή. Αν οι αριστεροί μπήκαν στη Βουλή, τι να κάνεις πια; Να μείνω μόνος μου με τη ΣΠΙΘΑ; Μα, είμαι 88 χρονώ».
ΓΕΡΜΑΝΟΙ ΚΑΙ ΤΟ ΔΝΤ
«Μας ρήμαξαν στην Κατοχή. Και τώρα έχουμε πάλι Γερμανούς. Τι πράγματα είναι αυτά; Στην ταινία η παρουσία της Μπέλας σε ένα ειδυλλιακό τοπίο με γαλάζιο ουρανό υπογραμμίζει ότι στη Γερμανία τα παιδιά ζουν ανέμελα. Αλλά δεν ξέρουμε τι θα γίνει και με αυτά τα παιδιά. Διότι η κρίση από την Ελλάδα πήγε στην Πορτογαλία, την Ιρλανδία, την Ισπανία, την Ιταλία. Αυτός ο ιός που λέγεται "άυλο χρήμα" έχει στραφεί ενάντια στην Ευρώπη. Σήμερα μια ληστοσυμμορία κάνει ό,τι θέλει. Δεν καταλαβαίνουν ότι βάζουν θηλιά στο λαιμό τους; Σήμερα ψηφίζεται το πολυνομοσχέδιο. Φαίνεται η δουλοπρέπεια των κυβερνώντων προς το ΔΝΤ. Μας βάζουν φόρους με το ζόρι, μας απολύουν κι εκείνοι εξαιρούνται από τους φόρους. Ούτε με τον Σουλεϊμάν τον Μεγαλοπρεπή ούτε με τους Ρωμαίους δεν έγιναν αυτά!».
ΓΙΑ ΤΗ Χ.Α.
«Δεν μπορεί ξαφνικά τόσο πολλοί Ελληνες να έγιναν ναζιστές. Είναι μια στάση ανθρώπων απογοητευμένων, που θέλουν να τιμωρήσουν την κυβέρνηση. Οι ηγέτες τους βέβαια είναι ναζιστές και δεν νομίζω ότι είναι και μόνοι τους. Εχουν διασυνδέσεις με οργανώσεις και κόμματα του εξωτερικού. Είναι ένα καρκίνωμα. Εγώ, που έζησα την Γκεστάπο, όταν ακούω "νεοναζί" θέλω να βγάλω περίστροφο. Επρεπε το Σύνταγμα του 1975 να απαγορεύει τη λέξη "ναζί". Δημοκρατία δεν σημαίνει να κάνεις ό,τι θέλεις σε μια χώρα που είχε 500.000 νεκρούς από τους Γερμανούς. Τι θα πεις στους συγγενείς των νεκρών στο Δίστομο ή στα Καλάβρυτα; Αλλά δεν πιστεύω ότι θα τους περάσει. Πάντως, είναι μια ντροπή για τη νεολαία. Πού είναι οι φοιτητές, που ήταν πάντα πρωτοπόροι;».
ΓΙΑ ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ
«Αποκλείουν έναν άνθρωπο που παλεύει 70 χρόνια. Κομμένα όλα. Φεστιβάλ Αθηνών... Ολοι μιλούν για τον κ. Λούκο, αλλά ο Λούκος δεν ξέρει ποιος είναι ο Θεοδωράκης. Αρνήθηκε την πρόταση να εμφανιστεί η Ορχήστρα "Μίκης Θεοδωράκης" και όταν άκουσε την τέταρτη συμφωνία μου από την ΚΟΑ εξεπλάγη: "Μπα;" είπε. "Αυτός δεν έγραφε κάτι τραγουδάκια;"».
ΓΙΑ ΤΟ ΣΙΝΕΜΑ
«Μ' αρέσει πολύ το σινεμά. Θυμάμαι παλιά παίζονταν δύο ταινίες μαζί και πηγαίναμε με τον Μιχάλη Κατσαρό. Τις πάμφθηνες αυτές προβολές παρακολουθούσαν και τα λουστράκια της εποχής - κάποια κοιμόντουσαν στην προβολή. Θυμάμαι πόσο τα κυνηγούσαν οι αστυφύλακες. Οπως και τα παιδιά με τα κουλούρια. Αυτές οι σκηνές μπορούσαν από μόνες τους να σε κάνουν κομμουνιστή. Οταν, ως συνθέτης, πήρα την πρώτη μου παραγγελία στο σινεμά, ένιωσα κι εγώ όργανο του σκηνοθέτη. Ε, με την ταινία του Κούτουλα πήρα τη ρεβάνς μου. Για πρώτη φορά υπάκουσε σκηνοθέτης στη δική μου μουσική!».


Πηγή: www.enet.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου